torsdag, februar 18, 2010

TJUETI eller TOTUSENOGTI

Vi er kommet et godt stykke inn i det nye året,
og er jeg ennå ikke fortrolig med betegnelsen tjueti,
som visstnok er det korrekte å si.
Jeg får det bare ikke til. 
For meg er det noe barnaktig over det, 
uten at jeg sier at det er noe galt med det altså.
De fleste barn liker å lære seg å telle til ti,
til tjue også.
Når de da fortsetter reglen med
tjueen,tjueto  osv  
og kommer til tjueåtte, tjueni,
da er det at det skjærer seg
til å begynne med i læringsprosessen,
og så blir det tjueti i steden for tretti.
Så når jeg bruker den rette benevnelsen,
føler jeg at det blir feil.
Jeg kommer meg ikke videre i min læringsprosess.
(jeg kan da ikke bare si tretti, for det er feil)
Derfor blir det til at jeg oppfører meg høyst ukorrekt,
og så sier jeg
TOTUSENOGTI.



Med dette bildet av vakre steiner på ei strand i Wales,
ønsker jeg dere et fortsatt godt
TOTUSENOGTI.

11 kommentarer:

Bossa sa...

Hei på deg. Vet ikke helt hva jeg sier jeg. Litt av begge måtene, tror jeg. Nydelige steiner på bildet der.
Ha en super tordsag. Klem :O)

Ruths datter sa...

Ja det er litt rart å si det. Måtte ta sats til å begynne med. Vakre steiner du har avbildet her. Det er så nydelig gjennom vannet. En kan bare gå å se og se ned i fjæra på sånt. lekkert for øyet.
Klem

Laila -Karin sa...

Sier nok 2010 jeg, noe annet blir for merkelig.
Vakre stener.
Ha en strålende fin dag
Klem

Lev Livet Lett Lokki sa...

Ja hva sier jeg egentlig, jeg tror jeg sier totusenogti!
Ja det er nok det jeg sier, obs - det var vel å skrive under på at man er over tyve år....
Vi får si det som faller seg best og den dagen ingen forstår hva vi snakker om får vi skrive det ned, med skrivemaskin som HAR rettetast...
Ønsker deg en strålende kveld!
Artig innlegg det der! Tjueti...Totusenogti...
Varm klem fra Lokki

Janne i Fagerlia sa...

Samme her - sier totusenogti jeg også. Den moderne måten skaper krøll i hodet på meg....

FO - 2 sa...

Ifølge språkeksperter og språkrådet, så skal man si totusenogti, ikke tjueti. ;)
Så du uttaler det korrekt.

Tankene dine er nydelig illustrert. :)

Klem fra Ida, som nok er mer enn over gjennomsnittet språkinteressert. ;)
Håpløs nesten... Hehe.

Fin fredag og god helg!
Klem.

Lev Livet Lett Lokki sa...

Jeg har en award til deg hos meg ❧
Ønsker deg enstrålende helg!
Varm klem fra Lokki

Harald Søren Storaker sa...

Prøv å si disse årstallene fort:
1710 - 1810 - 1910 - 2010 - 2110 - 2210
Når du uttaler årstallet som 20 10 er det naturlig å bruke tonefall forskjellig fra tallene 27,28,29. Når vi blir vant med det er tjueti enklere og mer praktisk.

Sigrunn sa...

Ja her ble det reaksjoner og gode råd. Takk skal dere ha.
Lokki: Tusen takk for awarden,du må bare vente litt før jeg tar utfordringen. Det blir, om "inkje så brått"
Til Harald vil jeg si: Jeg tror jeg fortsetter med å si totusenogti jeg.Tror ikke at jeg trenger å bekymre meg hvordan jeg skal si 2110 eller 2210.Da er vi forlegst vandret både du og jeg :)

Janne i Fagerlia sa...

Hei Sigrunn! Koselig å høre fra deg. Det går vel litt opp og ned med oss alle. Har vært litt slapp selv en periode, men trøster meg med at det blir bedre når dagene blir lengre og lysere. Det begynner vel å bli et yrende fugleliv ved strandkanten på Smøla nå - mange flotte fotomotiver. Regner med du skal ut med kameraet.

Riktig god påske til deg og dine!

FO - 2 sa...

Er innom for å ønske deg en
GOD PÅSKE! :))