onsdag, august 11, 2010

Jordbær

I hagen har jeg en jordbærbinge i tre etasjer, bygd for noen år siden.
Innretningen er bygd opp av tre binger i forskjellig størrelser,
som en rektangulær "pyramide".
Jeg har vært maksimalt uheldig med mitt lille "jordbærsted".
Første året regnes ikke, da var det bare å få X antall planter i jorden,
noe avling kunne ikke forventes da.
Sommeren etterpå derimot,
skulle alt ligge tilrette for en dessert eller to,
men uflaks,
horder av jordbærsnutebiller invaderte mittt lille paradis
og la fra seg sine egg eller hva det nå enn er de legger.
Ihvertfall utviklet det seg gule larver som levde godt i det skjulte
og tok grådig for seg av røttene til mine planter.
Resultat: Døde planter som enkelt og greitt 
bare kunne løftes utav jorden uten særlig motstand.  
Neste sommer ble bingen "utleid" til purre,stangselleri og sommerkål,
med ganske bra resulat.
Men det var da jordbær jeg skulle ha der,
så jeg gikk på med krum hals og ukuelig optimisme
og fikk nye planter i jorden så snart leieforholdet var over.
 Alt så ut til å gå rette veien.
Våren kom, plantene så ut til å trives,
de vokste og så riktig så frodige ut.
Og så kommer, tro det eller ei,
 60- seksti villsauer
 vandrende gjennom alle hagene i nabolaget,
og da forsvant nesten alle plantene mine i magen på de sultne dyra.
For å gjøre en lang historie kort,
nye planter ble anskaffet, en kan da ikke gi opp,
et par år er gått og vi har fått smakt på jordbæra.


 
Jordbær og vaniljesaus er nå bare nydelig godt da...



Litt rørt jordbær i fryser'n ble det også



1 kommentar:

Ruths datter sa...

Oj, det var da fortredelig og da.Godt at du ikke mistet motet.
Klem