søndag, juli 11, 2010

Min nye kofte / My new cardigan

Her er et bilde av meg tatt da jeg var ca. 13 år.
I det Herrens År 1963,
på feriebesøk hos min onkel og tante 
står jeg her og poserer i kofta som min
mamma strikket til meg på sin Knittax strikkemaskin.

Fin ja,ikke sant? 

"Snart" ser en ny kofte dagens lys.
Jeg var så heldig å finne originalmønsteret
i blant en del mønster jeg arvet etter min mor.
Originalen var strikket i Peer Gynt,
modellen het Siv.
 Den var strikket i hvitt,
lys grønn, mørk grønn og rust.
Jeg har omarbeidet oppskriften
til å passe Alpakka Mini,
men siden rustfargen ikke var å oppdrive,
ble en fin lyngfarge valgt i stedet for den.
Som vanlig begynner jeg med ermene,
det er best slik for meg,
( hvis jeg tar bolen først kan det jo ende opp som en vest )
og nå klarer jeg ikke å vente lenger,
jeg må bare dele det med dere.


Her er 2010-utgaven av 60-åras Siv.
The first photo shows me, 13 years old in 1963,
in a cardigan my mum knitted for me
on her Knittax knitting machine.
I found the original pattern 
when my mum died, and I kept it.
I got the idea of recreating the cardigan,
it's done in a different wool and
with slightly different colours.
The original is done in white, pale green,
dark green and rust.
I couldn't find the rusty coloured wool
so a heather coloured wool was chosen instead.
Normally I start off with the sleeves,
it's easiest for me that way
(otherwise it might turn out to be a vest)
The second photo shows the first sleeve and the old pattern.



1 kommentar:

Anonym sa...

Flott jakke! Har du bilde av det ferdige resultatet? Jeg er akkurat i gang med samme jakka. =)